Petra ze Starbucks: Mámy, dejte nám šanci, my vám za to dáme časově flexibilní práci, která vám dobije baterky.

Hledali jsme další flexibilní firmu a našli. S mojí malou Verčou jsme se tentokrát vydaly do areálu Waltrovka v Praze. Usadily jsme se v místní kavárně Starbucks, nechaly se obsloužit příjemnou mladou slečnou, která nám (spíše mně) připravila výbornou kávu a sendvič. Za chvíli už za námi na rozhovor dorazila Petra Kolářová, HR Managerka Starbucks ČR a SR.



Společnost: AmRest - značka Starbucks

Počet zaměstnanců: 800

Částečných úvazků: 75%, převážně studenti

Průměrný věk zaměstnanců na kavárně: 23 let baristé, 28 let manažeři

Lokace: Praha, Brno, Ostrava, Hradec Králové, Znojmo (Hatě), Kladno (od 11/2018)


Když se řekne Starbucks představím si kavárnu a obsluhu s americkým úsměvem od ucha k uchu, která vás oslovuje křestním jménem a zajímá se o to, jak se máte. Před časem by toto bylo pro většinu z nás trochu děsivé, protože jsme na to nebyli zvyklí. Dnes už nám to připadá téměř normální a naopak je nám to i příjemné. Je mi jasné, že tuhle atmosféru dělají hlavně lidi. Stejně jako v jakékoliv jiné kavárně, restauraci, firmě,...


Kdo jsou lidé Starbucks?

Většinou jsou to studenti kolem 23 let pracující na částečný úvazek. Jsou to energičtí lidé, kteří chodí do práce rádi nejen kvůli svým kolegům, ale i kvůli zákazníkům, kávě a tomu všemu ruchu, který tam zažívají. Čas na kavárně jim běží neuveřitelnou rychlostí.


Proč jen studenti?

O práci v oblasti gastra mají zájem převážně studenti, nabízíme jim možnost plánovat si směny podle svých rozvrhů a to je pro ně veliká výhoda oproti jiným brigádám.

Dalším neméně důležitým faktorem je angličtina, která je pro ně přirozeným komunikačním jazykem v práci, a bez níž si fungování Starbucks nejde představit. Názvy našich produktů, ingredience nápojů, zákazníci,.... Pokud s angličtinou někdo nepřišel do styku, byla by pro něj práce za barem ze začátku obtížnější, ale není to nic, co se nedá naučit. Provozujeme i spoustu lokálně zaměřených kaváren, kde je zákaznická struktura tvořena českými zákazníky.


Jsme nakloněni tomu zaměstnat i maminky, nicméně často narážíme na to, že neovládají angličtinu na komunikativní úrovni. A ty, co anglicky umí, možná odrazuje to, že na našich kavárnách vidí právě jen samé studenty. Možná mají strach, že nezapadnou do mladého týmu.


To chceme změnit. Chceme dát maminkám šanci na přivýdělek a na rozptýlení z kolotoče kolem dětí. Chceme jim ukázat, že mohou zapadnout, že ta práce může být i pro ně. A doufáme, že i ony dají šanci nám. Studenti mají volnost v ladění práce se školou a maminkám rádi umožníme sladit práci s rodinou dle jejich potřeb.


Maminky se mohou se studenty navíc skvěle doplňovat. Studenti dobře pokryjí odpoledne a víkendy, takže nám zbývá dopoledne, které je pro maminky ideální.




Jak chcete maminky získat?

Krůček po krůčku. Nejdříve se pokusíme nabrat co nejvíce maminek, aby měly v práci svoje parťačky, mezi kterými se budou cítit dobře a které budou v podobné situaci, jako ony, takže budou mít témata k hovoru už od prvního setkání.

Je mi jasné, že když maminka uvidí na kavárně samé studenty, tak to pro ni může být bariéra v tom to vůbec chtít zkusit. Musíme tedy týmy uměle diverzifikovat. Na nových kavárnách chceme ukázat, že to jde, a postupně sdílet příběhy a zkušenosti. Stejně jako příběh naší “maminky” Kačky.


Jak je to u vás s plánováním směn, když říkáte, že se tato práce dá přizpůsobit škole/rodině?

Všechno je o dohodě a o jednotlivých kavárnách. Pokud si třeba maminka nárazově domluví hlídání, může dorazit i na 10h směnu. Naopak bude-li to pro ni lepší, může odpracovat 2h dopoledne a 2h odpoledne, nám tím pomůže pokrýt ranní a odpolední špičku a ona si mezi tím může vyřídit, co potřebuje. Nemáme ani problém s pravidelnými 2 - 4 hodinovými směnami, i když netvrdím, že je to nejideálnější řešení. Důležité je, aby měly zaměstnanci vůbec prostor se potkat se svými kolegy, pobavit se s nimi a tu práci si užít.


A jak probíhá zaškolení u částečných úvazků?

Na začátku musí zaměstnanci absolvovat dvě 6h školení mimo kavárnu, zbytek tréninku probíhá za provozu. U plného úvazku zaškolení trvá 1 měsíc, u částečného poměrově déle. Trénink je zaměřen i  na kávové znalosti, ne jen na dovednosti za barem. Hodně lidí tomu třeba později i propadne a začne kávu “studovat”. Je to stejné jako s vínem.


Sice není lehké se to všechno naučit, ale jakmile tomu přijdete na kloub, fakt si to užíváte. Připravujete kávu, těšíte se na lidi, které znáte - kolegy, ale i zákazníky,... a oni na vás.


Mají zaměstnanci na částečný úvazek možnost dostat se i na manažerské pozice?

Ano, situace na trhu si to sama vyžádala, dříve jsme nad tím ani nepřemýšleli, protože vyšší manažerské pozice jsou hodně založené na komunikaci s týmem, řízení očekávání zaměstnanců, plánování směn a vyhodnocování cílů. Když se v provozovně stavíte jen na pár hodin týdně, tak se s některými lidmi třeba ani nepotkáte. Teď jsme se otevřeli tomu zaměstnávat na částečný úvazek i manažery na menších provozovnách , kde to pracovní doba umožňuje. Inspirovala jsem se v Německu, kde jsou na pracovním trhu trochu napřed. Jdou cestou job sharingu - dva poloviční úvazky, jedna kavárna a funguje to. Nás to předtím vlastně ani nenapadlo.


Když má někdo menší časové možnosti, může začít na nižší pozici a jakmile bude mít možnost vyššího úvazku, může se posunout výš.


Setkáváte se s nějakými předsudky u manažerů vůči zaměstnávání maminek?

Určitě jako všude. Manažeři říkají: “No jo, ale jim onemocní děti a pak nepřijdou.”, tak jim připomenu ranní telefonáty se studenty, co nedorazili: “Jééé, sorry, včera jsme měli párty a je mi špatně, nepřijdu.” Pak máte zkouškový a léto a s ním třeba “Já nechci pracovat, já si chci užívat a cestovat.”


Jasně, že může dítě nebo maminka někdy onemocnět. Stejně jako i student. Oba mohou říct, že druhý den z nějakého svého důvodu nepřijdou.


Maminky mívají větší zodpovědnost a když se k něčemu zavážou, tak to splní. Někteří studenti to v sobě takhle nastavené ještě nemají. Pro ně je práce u nás často jen kapesné, pro maminky mnohdy i něco víc.


Každá skupina má své pro a proti. Výhody zaměstnávání studentů už známe a teď se musíme naučit vidět to “pro” i u maminek.




Děkuji Petře za prima rozhovor!

Za Mavimi, Aneta Topičová


Foto: Archiv Starbucks, Mavimi