ČSOB – rodičovská jako příležitost, ne jako handicap

Město ve městě, autonomní objekt. Takto můj muž pojmenoval centrálu ČSOB na Radlické. Jakmile jsem tam dorazila, mohla jsem se pod to také podepsat. Obrovský kolos s vlastním vstupem přímo z metra. Nejen balík si můžete poslat nebo přijmout na pobočce České pošty ve vstupní hale. Kávu si dáte z automatu, lepší kavárny anebo gurmánské kavárny. Na oběd zajdete na střechu nebo do některé z komfortních zón se svou vlastní krabičkou či si koupíte něco dobrého v jedné ze dvou místních jídelen – vše opět v rámci objektu. V neposlední řadě je součástí objektu i Krtečkov, místo pro zaměstnance, kteří si potřebují vzít své děti na nějakou dobu s sebou do práce. Na tomhle místě jsem se sešla s Lenkou Malinovou, aby mi řekla více o tom, jak v ČSOB pracují s rodiči a flexibilitou.




Společnost: ČSOB

Počet zaměstnanců: 7500

Zkrácené úvazky: 481 (6,5 %)

Zaměstnanci na MD/RD: Rodičů je 800 (z toho 4 tatínkové). 57 lidí pracuje při rodičovské na HPP, 33 zaměstnanců na DPP/DPČ. Většinou pracují na podpůrných pozicích a jako specialisté napříč celou bankou.

Home Office, pružná pracovní doba: ano (40,7 % pozic), ano (všichni dle provozních možností)

Dětský koutek: ano, využíván k práci i ke schůzkám


Lenka je maminkou 2 leté Zuzanky a rozhodla se, že se chce vrátit do práce na částečný úvazek. Její zaměstnavatel – ČSOB banka – jí nabídl více možností a ona si vybrala tu, která jí byla nejbližší: znovunastartování Programu pro rodiče. To se jí během 9 měsíců úspěšně povedlo a tak se přesouvá zase ve své kariéře dál. Na roční stáž do Českomoravské stavební spořitelny, kde má od září na starost recruitment.


Jaké byly vaše začátky po rodičovské?

Do pracovního procesu jsem naskočila v plné rychlosti a snažila jsem se pracovat na 200 %. Ale pak skončila moje maminka v nemocnici a já potřebovala volno. Naštěstí jsem zjistila, že i přesto, že firemní kultura v ČSOB vyžaduje poměrně vysoké pracovní tempo a výkony, zároveň plně uznává soukromý život a potřeby každého jednotlivce. Nikdo neměl problém s tím, že jsem zůstala doma. Každý to plně respektoval.


Teď dojíždím do kanceláře díky hlídacím babičkám a dědečkům dvakrát týdně na 4 hodiny, jinak pracuji z domova. Pokud zrovna nemám hlídání, vezmu Zuzanku s sebou na schůzku a jsme v Krtečkově. Každý je s tím zatím v pohodě, klidně si zuje boty, občas mu na hlavě sice přistane plyšák, ale nevadí mu to. Možná jsou tak tolerantní i díky tomu, že většinou řešíme věci ohledně Programu pro rodiče, který jsem po svém návratu z RD přebrala.


Jak jste s programem pracovala?

Mým úkolem bylo ho znovu nastartovat. A tak jsem se pustila do práce. Nejprve jsem po několika letech aktualizovala členskou základnu, zjistila si, jak kde co funguje. Založila jsem facebookovou skupinu, převzala jsem dosud externě dodávané workshopy pro budoucí a vracející se maminky, sestavila nový informační web. Každý dotaz ze strany rodičů byl pro mě podnětem pro další průzkum.


Co na webu pro ČSOB rodiče můžeme najít?

Chtěli jsme rodičům co nejvíce ulehčit, a tak tam naleznou informace ohledně odchodu na mateřskou/rodičovskou dovolenou, ale i o návratu z ní – co mají udělat, co kam vrátit, co jim zůstane, na co mají nárok, co mají kam nahlásit,... Prostě takové ty praktické věci, které si většina rodičů musí složitě zjišťovat. Největší rozdíl oproti předchozí verzi je v jejím pojetí. Nová verze je čistě informační, obsahuje dlouhodobě platné návody. Aktuality z banky, pracovní nabídky, pozvánky na akce atd. zajišťuje Facebook, případně e-mail. Dříve bylo všechno dohromady a aktualizace tak byla náročná.

Jsou zde přístupná tato témata:

  • Pracovněprávní problematika,

  • hledání práce v bance při RD,

  • užitečné informace pro odcházející na MD/RD, pro ty, co tam už jsou a co se vrací,

  • benefity,

  • doporučené školky, dětské skupiny,


    Jaké pracovní nabídky sdílíte s ČSOB rodiči?

    Díky spolupráci s útvarem Náboru mohu rodičům zveřejňovat nabídky zejména zkrácených úvazků nebo pozic s převahou home office. Občas mezi řečí zjišťuji od manažerů, jestli jsou nějaké jejich otevřené pozice vhodné pro rodiče.


    Komunikujete s rodiči nějak napřímo?

    Jednou za rok pořádáme neformální setkání rodičů s hlídáním, jeho součástí je přednáška na téma nevýchova. Rodiče mají možnost si to na místě i vyzkoušet.

    Na přímou komunikaci se velmi dobře osvědčila uzavřená facebooková skupina, kterou jsem založila. Těm, co na fb nejsou, posílám info e-mailem.


    Jak se vám povedlo se s rodiči propojit na fb? Přeci jen se z jejich strany jedná o soukromý informační kanál.

    Zaměstnancům registrovaným do Programu jsem zaslala e-mailem odkaz na skupinu. Kdo měl zájem, zapojil se. Další členové nám přibývají na základě referencí od kolegů anebo přes odkaz, který je na intranetu i na informačním webu. Aktuálně má skupina více než 450 členů.


    Kdo tvoří obsah komunikace na Facebook? Marketing? HR? Vy?

    Vybírám ho sama podle toho, co mi přijde pro rodiče relevantní. Sdílím s rodiči různé aktuality: připravované akce, novinky z banky, volné pozice vhodné pro rodiče, informace o slevách u našich partnerů, nová vydání firemního časopisu Perla, zajímavé články o dětech či výchově, různé soutěže (posledně o vouchery na online kurzy cvičení s trenérem – pro maminky ideální), ...



    A jaká je odezva?

    Nejdříve byla komunikace spíše jednosměrná. Časem se rodiče zapojili – začali lajkovat, komentovat, radit si a dokonce i používat odkazy na informační web pro rodiče. A to mě těší. Zajímavý ohlas mají pracovní nabídky. Někdy mají spousty lajků a komentářů, ale nakonec žádného reálně přihlášeného kandidáta. Ale také jsme zaznamenali několik úspěšných maminek, které díky inzerci na Facebooku a už pracují. Chci dosáhnout toho, aby rodiče věděli, že od banky budou mít maximální možnou podporu, až se rozhodnou vrátit se do práce. Nemusí se tedy zaleknout hned první překážky, na kterou narazí. Ti rodiče, kteří aktuálně nenajdou vhodnou pracovní nabídku, se mohou registrovat v tzv. Databázi rodičů. S tou pak pracuje garant programu i náboráři.


    Mohou zaměstnanci na rodičovské pracovat na zkrácený úvazek na typově jiných pozicích než před ní?

    Určitě ano, snažíme se podpořit rotaci práce. Maminky si při rodičovské zkusí pozici v jiném útvaru a často u ní zůstanou i po svém plném návratu do práce, pokud jim jejich původní místo nemůže poskytnout dostatek flexibility. Za poslední rok se 57 % rodičů vrátilo po RD do jiného útvaru, než kde pracovalo před odchodem.


    Např. jedna zaměstnankyně původně zpracovávala návrhy úvěrů pro korporátní klientelu. Při rodičovské začala pracovat v útvaru, jenž tyto návrhy posuzuje a schvaluje. Díky charakteru nové pozice si mohla svou práci organizovat v čase a prostoru dle potřeby a zároveň mohla využít své odborné znalosti a předchozí zkušenosti.


    Chceme komunikovat tyto a podobné příběhy, abychom podpořili vnímání flexibility mezi zaměstnanci a manažery.


    Fungují u vás i sdílená místa?

    Ano, v Ostravě či na Českobudějovicku máme skvělé příklady spolupráce na sdílených místech. Je to zase win-win: dvě maminky na jednom úvazku udělají ve výsledku více práce než jeden člověk na úvazek plný.


    Vypadá to, že děláte opravdu všechno pro to, abyste o své zaměstnance nepřišli…

    Rodiče na RD jsou stále naši zaměstnanci, mají v bance svou historii. Vážíme si jejich zkušeností a znalostí naší firemní kultury. Snažíme se, aby se do banky zase vrátili. Velmi nám s tím pomáhá i naše interní agentura práce, která podporuje rotaci. Je lepší, když člověk přejde do jiného útvaru, než kdyby odešel úplně.


    Jak taková interní agentura práce funguje?

    Kdokoliv (nejen maminky) se může nahlásit s tím, že má zájem o změnu pozice. Pokud se na to necítí, nemusí to ani konzultovat s nadřízeným. Samozřejmě není ideální, když o tom manažer neví. Nicméně, pokud se někdo z různých důvodů necítí ve své současné pozici úplně dobře, chceme mu dát možnost porozhlédnout se po jiných příležitostech v rámci banky či skupiny ČSOB.

    Cílem rotace je tedy nejen rozvoj lidí, ale i jejich udržení.


    Kolik máte zájemců o rotaci?

    Interní systém rotace práce je poměrně novinkou, teprve se to rozjíždí, databáze zájemců se pomalu plní.


    Jak podporujete informovanost zaměstnanců o těchto možnostech flexibility?

    Samozřejmě online, ale i offline.

    HR web, novinky na intranetu, workshopy pro manažery, kampaně na podporu flexibility

    V květnu na naší centrále proběhl tzv. flexiweek. První den zahájilo naše představenstvo, které projevilo podporu flexibilitě. Další dny se nejen mluvilo o technologiích a nástrojích podporujících home office, ale zkoušely se i prakticky, IT oddělení odpovídalo na různé dotazy. Zaměstnanci mohli dokonce hlasovat o tom, jaký by si přáli v bance dress code. Své stanoviště mělo i HR oddělení, které během prvních dvou dnů uzavřelo více než 60 dodatků k pracovním smlouvám o práci z domova. Poslední den týdne byli zaměstnanci vyzváni, aby si flexibilitu vyzkoušeli v praxi a vzali si třeba Home Office.



    A co regiony? Fungují vám v nich např. Krtečkovy nebo něco podobného, jako máte tady na centrále?

    Krtečkovy plánujeme budovat i mimo Prahu, musíme ale nejdříve technicky vyřešit prostory. Chceme maminkám pomoc např. vyřešit problém s tím, že pobočka je většinou otevřena do 17 h a školka do 16:30. Když je na pobočce dětský koutek, může si pro dítě odskočit do školky, vzít ho s sebou do práce a dodělat si potřebnou administrativu.


    Přemýšleli jste nad firemními školkami?

    V Praze firemní školka je. Poplatky si hradí zaměstnanci sice sami, nicméně mohou využít možnosti platby školkovného pomocí bodů z Cafeterie.

    V regionech je to malinko jinak. Původně byl zájem o dětské skupiny, ale když zaměstnanci zjistili, jaké  jsou finanční podmínky, tak z toho nakonec sešlo. V Hradci se zájem udržel a tak zde nejspíš jedna skupina vznikne.


    Plánuji jednat s dětskými skupinami a školkami v regionech o místech pro děti našich zaměstnanců výměnou za podporu formou dobročinnosti a partnerství.


    Na závěr si dovolím ještě jednu otázku – Co pro vás byla ve vaší práci největší výzva?

    Asi dlouhodobá změna povědomí a přístupu na straně manažerů, ale i rodičů.

    Už se to sice leckde daří, ale já bych si přála, aby obecně všichni manažeři postupně překonali předsudky typu „děti budou pořád nemocné“, „pokud podřízeného nemohu kontrolovat, tak pořádně nepracuje,“ aj. A rodiče, aby spíše hledali způsoby, jak ano, než důvody, proč ne.


    Naštěstí vnímám, že situace se na obou stranách postupně vyvíjí k lepšímu. Podle mě nejsme daleko ode dne, kdy každý bude moci pracovat, kolik, kdy a odkud potřebuje.


    Děkuji tímto Lence Malinové za její drahocenný čas věnovaný tomuto rozhovoru.

    Za Mavimi, Aneta Topičová


    Foto: Archiv Anety Topičové, www.csob.cz/rodice, Facebook ČSOB Rodiče, www.csobperla.cz