Co si obléct na pohovor: Jak velkou roli hraje první dojem?

Asi každý, kdo usiluje o nějakou pracovní pozici, chce na pohovoru udělat dobrý dojem a uspět. A proto se na něj předem připravuje – a to nejen po obsahové stránce (zjišťuje si informace o firmě, přemýšlí, které své zkušenosti a dovednosti při sebeprezentaci vypíchnout atd.), ale většina se nejspíš trochu zamyslí i nad tím, co by bylo nejvhodnější vzít si na sebe a pozitivně zapůsobit také svým vzhledem – přeci jen: první dojem dělá hodně a jeho velká část je založena právě na vizuálních vjemech.

Jak tedy co nejlépe zapůsobit prostřednictvím vzhledu? Na první pohled poněkud banální otázka, ale při hlubším zamyšlení možná trochu znejistíme – jaký oděv bude adekvátní? Nemůžeme přehnanou snahou o dokonalý zjev naopak druhou stranu odradit? Je horší přijít oblečen příliš neformálně, nebo naopak příliš formálně, tzv. „overdressed“ (a ocitnout se třeba mezi potenciálními kolegy, kteří všichni mají džíny a trička, v obleku s kravatou)?

Čistota – půl úspěchu

Jak už to bývá, žádný univerzální recept neexistuje, přesto se dá držet několika základních pravidel. Rozhodně je na místě, kdy přijdete upravení (tedy nikoli „upravení“ ve včerejší propocené mikině rovnou z nočního tahu), čili v kvalitním, čistém a nezmačkaném oblečení. To by mělo být dobře padnoucí, bez viditelných známek opotřebení (chceme udělat dobrý dojem, ne vzbuzovat lítost). Také boty by měly být neokopané a čisté. Čistý by pochopitelně měl být i samotný uchazeč, být učesaný, mít upravené nehty, ženy decentní make-up, muži oholené či upravené vousy. Tím vším dáváme najevo motivaci a zájem o danou pozici.

V tomto směru je dobré nespadnout do opačného extrému – tedy nepřehnat to s líčením, silným parfémem či příliš vyzývavým oblečením.

Nejste si jisti? Klidně se zeptejte.

Pokud tápete, jaký styl oblečení zvolit, určitě neuděláte chybu, pokud se přizpůsobíte dress codu, který v dané firmě panuje. Tím ukazujete, že do firmy dobře zapadnete a nebudete působit nepatřičně. To, jak se v dané společnosti oblékají, se často dá vyčíst třeba z webových stránek či Linked-Inu, kde se obvykle nacházejí fotky zaměstnanců. Jestli si chcete být jistí, klidně se přímo zeptejte při domlouvání termínu pohovoru nebo kontaktujte recepci či HR oddělení, abyste se na dress code informovali.

Obecně většinou platí, že v bankách a finančních službách se zaměstnanci oblékají spíše konzervativně (muži oblek s kravatou, ženy kostýmek). Totéž platí o vyšších IT pozicích. Na těch běžných většinou muži vystačí s oblekovými kalhotami a košilí s dlouhým rukávem. V kreativě, médiích a reklamních agenturách se oblékají převážně neformálně. Při oblékání na pohovory na podobné pozice se lze i poněkud více „odvázat“ a nebát se třeba asymetrického účesu, barevných vlasů či výrazného šperku.

Přílišná stylizace může uškodit

Dá se říct, že v dnešní době jsou pravidla oblékání ve firmách poměrně uvolněná a zdaleka ne vždy je nutné nosit na pohovory oblek, či v případě žen kostýmek a i v létě punčochy. Většinou tedy stačí vynechat příliš extravagantní a alternativní kousky a vzít si zkrátka to, v čem se cítíme dobře (a tudíž i sebejistěji působíme). Násilím se stylizovat do něčeho, co je nám vysloveně cizí, se nemusí vyplatit. Skutečnost stejně vyjde najevo, někdy už od druhého pohledu (jako třeba nápad obout si poprvé v životě boty na podpatku zrovna na pohovor).

V jednom bonmotu se praví: Jsem naštvaný, když udělám dobrý dojem, protože ho pak stejně nedokážu udržet. A to je špatná i dobrá zpráva – ani dokonale upravený vzhled nás nezachrání, pokud je to to jediné, co o nás lze říci pozitivního. A nejde-li o pozici, na které budete reprezentovat firmu navenek a jednat s klienty, zaměstnavatel nejspíš nebude mít problém ani s poněkud výstředním vzhledem pracovníka, protože – byť to může znít jako klišé – ale stejně je vždycky přednější, co máte v hlavě, než co máte na ní.


Pro Mavimi napsala Eva Lázoková